Κριτική της θεατρικής παράστασης Αίας του Σοφοκλή από την Χρυσάνθη Κορνηλίου

ΑΙΑΣ

/ Τραγωδία του Σοφοκλή που έχει σαν θέμα Α) την εκδικητική μανία και τον θάνατο του Αίαντα, (αρχηγού των Σαλαμινίων που συμμετείχαν στον Τρωικό Πόλεμο), επειδή δεν του αποδόθηκαν τα όπλα του Αχιλλέα μετά τον θάνατό του. Β) Την αποκατάσταση που επέρχεται με την ταφή της σωρού του.

Μια τραγωδία πολέμου, εκδίκησης, μισαλλοδοξίας αλλά και αποκατάστασης σε μία αρχέγονη τάξη. Σ’ αυτήν την αρχέγονη τάξη οδηγεί σταδιακά η παρουσία της σωρού του νεκρού και τα διαδραματιζόμενα γύρω από το αίτημα της ταφής του. Το γεγονός του θανάτου και συνακόλουθα η ταφή του νεκρού, προσφέρουν μία άλλη «ανάγνωση» στα δραματικά γεγονότα του ανθρώπινου βίου. Η τραγική σκηνή της σφαγής των ζώων από τον Αίαντα υπό το κράτος ψευδαισθήσεων, δείχνει τις βαθύτερες αιτίες που η ανθρώπινη αντίληψη σκοτεινιάζει, όταν η μανία του υπερτροφικού «εγώ» κάνει τον άνθρωπο να χάνει την όρασή του.

Ο Αίας είναι ένας αντιήρωας γιατί στρέφει τον ηρωισμό του και τον καταναλώνει σε πράξεις εντέλει αυτοχειρίας. Και λέω εντέλει γιατί εκεί οδηγούν βήμα προς βήμα οι ενδιάμεσες απόπειρες αυτοδικαίωσής του, που όμως έχουν χάσει το στόχο τους. Το ατελέσφορο της εκδικητικής μανίας του ήρωα, προκαλεί την θεία οικονομία (θεά Αθηνά) να ρίξει στα μάτια του εκδικητή ένα πέπλο ή ένα παραμορφωτικό καθρέφτη, που οδηγεί σε πολλαπλές λάθος αναγνώσεις της πραγματικότητας.

[Αθηνά: Εγώ τον εμπόδισα.

Σκέπασα τα μάτια του με βαριές φαντασίες αγιάτρευτης χαράς

… κι εγώ τον άνδρα αυτόν τον τρελαμένο από κρίσεις μανίας

κεντώντας τον, τον αποτρέλαινα κι ολοένα βαθύτερα τον έριχνα στην παγίδα του κακού].

Η θέση της θεάς Αθηνάς στο έργο γίνεται ένα ακτινοβόλο σύμβολο μιας νομοτέλειας που εξοικονομεί τα αποτελέσματα κάθε εκτροπής. Έτσι, πάνω στην αρχική τυφλότητα του εκδικητικού μένους, προσθέτει και άλλο σκοτάδι, προκειμένου να προστατέψει οτιδήποτε δεν πρέπει να χαθεί ώστε να φτάσει ο Οδυσσέας να πει:

[Ωστόσο νιώθω οίκτο για το δυστυχισμένο –
Εχθρός μου, ναι, είναι
αλλά δεμένος στο ζυγό σκοτεινής πλάνης
και καθόλου δεν συλλογιέμαι τη μοίρα του περισσότερο από την μοίρα μου.
Γιατί βλέπω πως εμείς οι ζωντανοί τίποτα δεν είμαστε,

είδωλα είμαστε και κούφιοι ίσκιοι].

Αυτό που κυριαρχεί λοιπόν στο έργο και προβάλλεται, είναι αυτή η τυφλότητα που οδηγεί σε ένα «πράττειν» υπό την επίδρασή της. Το κράτος της πλάνης έρχεται και ξαναέρχεται στο κείμενο σαν την επίπτωση μιας ύβρεως και όπως λέει ο χορός
[ή μήπως χαλκοθώραξ ο Ενυάλιος Άρης σε μέμφεται,
καθώς ενώ πολέμησε στο πλάι σου
δεν τον τίμησες και με νυκτερινές μηχανές εκδικήθηκε την προσβολή ποτέ ο νους σου τόσο δεν λοξοδρόμησε παιδί του Τελαμώνα]. Όλο αυτό το αίμα, όλη αυτή η ντροπή, είναι το αποτέλεσμα ονειροφαντασίας, αλλά φαίνεται δεν χάνεται ό,τι δεν πρέπει να χαθεί.

Με αριστοτεχνικό τρόπο η Σοφόκλεια δραματουργία μας δίνει την άκρη του νήματος βάζοντας την Τέκμησσα, το θήλυ στοιχείο, να δώσει ένα σήμα κινδύνου στις προθέσεις του ήρωα:

[Τέκμησσα: κι εγώ τον μαλώνω και του λέω: «Αίαντα για πού τόβαλες;
Γιατί ξεκινάς να βγεις ακάλεστος; Σε κάλεσαν αγγελιοφόροι;
Άκουσες καμιά σάλπιγγα; Κι έπειτα τώρα όλος ο στρατός κοιμάται».

Τότε εκείνος μου ψιθύρισε το αιώνιο τροπάριο:

«Γυναίκα, στις γυναίκες στολίδι είναι η σιωπή».Το άκουσα εγώ και σώπασα].Αλλά ο ήρωας δεν αντιλαμβάνεται τίποτα και κατεβαίνει σκαλί-σκαλί στα σκοτεινά αδιέξοδα του σαλεμένου νου. Ο τραγικός ήρωας εδώ, όταν συνέρχεται και βλέπει την πλάνη του, κάνει ακόμα ένα βήμα βαθύτερα στο σκοτάδι, μη ακούγοντας για άλλη μια φορά αυτά που λέει ο χορός:

[Μίλα σωστά. Μη ζητάς δίνοντας στο κακό κακή γιατρειά
Να μεγαλώσεις τον όλεθρο της πλάνης]
και η Τέκμησσα, σαν ένσαρκος λόγος της ίδιας της θεάς:

[για όνομα των θεών, άκου την συμβουλή μου, λογικέψου].

Και η ύβρις επιτείνεται. Ο Αίας δεν εμπιστεύεται «τη γνώμη των φίλων του». Αυτό που είναι το πιο συγκλονιστικό σημείο στο έργο είναι ότι ο τραγικός ήρωας περνάει στην επομένη γενεά «το παιδί του» τις ίδιες πλάνες που αφανίζουν τον ίδιο. Αν και ο χορός προειδοποιεί:
[φοβάμαι να ακούω την τόση σου βιασύνη
Και δεν μ’ αρέσει η τροχισμένη γλώσσα σου],
ο Αίας δεν μεταστρέφεται. Αγνοεί το ότι δεν βλέπει, παραμένει ο ίδιος με αρρώστια αγιάτρευτη μέχρι το τελευταίο σκαλί.

[Αίας (στην Τέκμησσα): ανόητα θαρρώ πως σκέπτεσαι αν εννοείς τον χαρακτήρα μου και τώρα ακόμα να τον φτιάξεις].

Στο δεύτερο μέρος της τραγωδίας η αποκατάσταση γίνεται με την ταφή του νεκρού, γιατί με την ταφή του νεκρού ο Σοφοκλής προτείνει την μεγαλοψυχία σαν αντίβαρο κάθε κακοδαιμονίας, σαν η ταφή να θάβει και τις κακές μνήμες και να κλείνει οριστικά ένα κύκλο κακού, οδηγώντας στην κάθαρση. Δεν είναι τυχαίο ότι το θέμα της ταφής το βλέπουμε και στην Αντιγόνη του Σοφοκλή, που αποτελεί και το κυρίως θέμα της.

Η παράσταση Αίας του Σοφοκλή, (σκηνοθεσία: Αργύρης Ξάφης), αν και με διαφορετική ανάγνωση, υπήρξε καλοδουλεμένη με καλές ερμηνείες, με ιδιαίτερη έμφαση στις ερμηνείες του Μενέλαου (Γιάννης Νταλιάνης), του Αγαμέμνονα (Νίκος Χατζόπουλος) και του Οδυσσέα (Δημήτρης Ήμελλος).

Ιδιαίτερα επιτυχημένη η σκηνοθετική ιδέα και η παρουσίαση από το χορό της σφαγής των ζώων μέσα στη σκηνή τόσο κινησιολογικά όσο και φωτιστικά.

Επίσης η σκηνή της αυτοχειρίας του ήρωα υπήρξε πραγματικά εντυπωσιακή.Όσον αφορά το ηχητικό και μουσικό μέρος της παράστασης να τονιστεί η εξαιρετική ικανότητα των μελών που αποτελούσαν τον χορό να ερμηνεύουν πολυφωνικά δύσκολα χρωματικά μέρη, πολύ ενδιαφέρουσα η ενορχήστρωση με τα τέσσερα χάλκινα πνευστά αλλά και η ίδιες οι μουσικές συνθέσεις (Κορνήλιος Σελαμσής) που πέρα από τα μελωδικά είχε και ατονικά στοιχεία, κάτι που εκ των πραγμάτων παρουσιάζει συνήθως ιδιαίτερες δυσκολίες για τους ηθοποιούς. 

Επίδαυρος 30/7/2022 

Χρυσάνθη Κορνηλίου

Θεατρολόγος Σκηνοθέτις
📸 παράστασης: cityportal.gr
2022-08-22T18:06:50+00:00